Duizendguldenkruid 51
3824 NM Amersfoort
06 - 16 946 704
www.speeldaghb.nl

Organisatieopstellingen zijn fijn om vragen rondom werksituaties te onderzoeken.

Situatie 

Diana, een ZZP’er, komt voor een organisatieopstelling. Ze heeft samen met haar zakenpartner een nieuwe onderneming opgezet. Ze merken dat er meer ‘richting’ nodig is.

Eerste stap

Tijdens het voorgesprek vertelt Diana over haar onderneming. Ze is enthousiast, heeft veel ideeën, trekt de kar en heeft behoefte aan ‘richting’. De vraag waarmee we aan het werk gaan is: Hoe zorg ik ervoor dat ik minder alleen de kar trek en dat er meer richting komt in onze onderneming?

Op onderzoek - de organisatieopstelling

Diana wil graag naar de opstelling kijken, ze laat zichzelf representeren in de osptelling. Zelf komt ze naast mij zitten. Direct wordt er een patroon duidelijk. Diana gaat haar eigen opstelling begeleiden. Als ik dat benoem dan blijkt hoe moeilijk het is voor Diana om daarmee te stoppen. Ze ziet van alles, wil van alles weten en wil eigenlijk ‘gewoon’ graag op onderzoek. Ze heeft heel veel vragen. Maar, ze gaat letterlijk meer achterover zitten. Diana gaat aanschouwen.

De representant van Diana gaat aan de zijkant van de ruimte, op de hoek van een tafel, zitten. Daar heeft ze overzicht op de opstelling en... ze gaat afwachten wat haar zakenpartner doet. De representant van Diana zit en de rerpesentant van de zakenpartner staat en regelt. Dat is een eye-opener voor Diana, die kant van zichzelf ziet ze nu voor het eerst. WOW, dus dat doe ik ook.

Duidelijk wordt dat of Diana of haar zakenpartner aan het werk zijn. Ze zijn niet tegelijkertijd actief. Er is een duidelijke wisseling te zien. Als de één de kar trekt dan wacht de ander en andersom. Duidelijk wordt ook dat ze beiden een andere groep klanten bedienen. Op dit moment zijn de zakenpartners op zoek naar een nieuwe groep klanten, naar een nieuwe markt die ze kunnen aanboren. Diana is degene die de kar trekt en de zakenpartner wacht af.

Er zijn twee groepen klanten; Aan de ene kant de huidige klanten die zeer tevreden zijn, deze groep staat bij de zakenpartner. En aan de andere kant zijn er de nieuwe klanten die heel tevreden zijn met Diana. De nieuwe klanten durven te komen als er structuur is en Diana in contact is met haar gevoel. De nieuwe klanten schrijven hun gedachten op, ze uitspreken is nog te spannend.

We stellen de structuur op. Dat brengt rust. Het is een structuur van buitenaf, een structuur die wordt ingehuurd door de zakenpartners. Duidelijk wordt nu dat beide zakenpartners een grote interne ‘drive’ hebben, ze willen vernieuwen en innoveren. Beide zakenpartners staan nu, de beide groepen klanten zijn tevreden en hebben vertrouwen in de onderneming, ze durven te komen.

Het resultaat

Na afloop van de opstelling is Diana veel duidelijk geworden. Ze heeft ontdekt dat ze de kar vaak trekt, maar dat er dus ook momenten zijn waarop ze afwacht. Er is aandacht geweest voor haar gevoel. Ze heeft de verbinding ervaren met een nieuwe doelgroep. Ze heeft aantekeningen gekregen van deze nieuwe doelgroep en ze heeft nog meer vertrouwen in de samenwerking met haar zakenpartner. Duidelijk is ook geworden hoe belangrijk het is om te praten over onze onderneming, in plaats van de onderneming die ik heb samen met mijn zakenpartner.

WOWcoaching & opstellingen
Duizendguldenkruid 51, 3824 NM AMERSFOORT
06 - 16 946 704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007