De omgekeerde piramide

Emiel van Doorn (StiBCO) heeft de omgekeerde piramide ontwikkeld op basis van zijn vele jaren van onderzoek en praktijkervaring.

Over de piramide

Als kind oefen je al van jongs af aan met de vaardigheden (Cognitieve Functies) die in de piramide worden benoemd. Je begint onderaan de piramide, bij 'Waarnemen'.

Aan het einde van de basisschoolperiode beheers je de onderste vier lagen van de piramide. De vijfde laag van de piramide oefen en leer je tijdens je middelbare school periode. En de bovenste laag van de piramide oefen en leer je tijdens je adolescentie.

Niet Blokkeren

De vaardigheid 'Niet Blokkeren' neemt een bijzondere positie in binnen de piramide. Zoals je ziet is 'Niet Blokkeren' naast de piramide geplaatst. De reden hiervoor is even simpel als diepgaand: blokkeren kan je op ieder moment, bij iedere vaardigheid. Als je de vaardigheid die je zou moeten inzetten niet of onvoldoende beheerst, dan zal je blokkeren. Blokkeren is niet meer weten hoe nu verder te gaan. Dat kan zich uiten in bijvoorbeeld stilvallen, niets meer doen, boos worden, agressief worden. Blokkeren is een nare ervaring, die heel overweldigend kan aanvoelen.

Hoe merk je dat een vaardigheid extra oefening nodig heeft?

Een paar voorbeelden:

  • Je hebt moeite met rekenen,
  • je werkt slordig,
  • je reageert op ieder 'geluidje' in de klas,
  • je hebt moeite om vriendschap te sluiten,
  • je hebt moeite om een goede planning te maken,
  • je vergeet altijd wel iets mee te nemen,
  • je vindt het heel moeilijk om in te schatten hoeveel tijd iets nu echt kost.

Als het misgaat bij het oefenen en aanleren van de vaardigheden, dan zal je daar de rest van je leven last van hebben. Natuurlijk zijn er manieren om daarmee om te gaan, maar dat zal altijd een aanpassing vragen en blijven.

Het is veel prettiger voor jezelf en je omgeving om te onderkennen dat er een vaardigheid is die extra aandacht en oefening nodig heeft. Het zal je helpen om 'meer te kunnen oplossen', 'minder snel te blokkeren', 'naar en vervelend gedrag niet meer nodig te hebben', 'betere schoolresultaten te behalen', 'weer trots te zijn op jezelf'.

top