Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Gebruik deze middelen als een indicatie en blijf met elkaar in overleg.

  • Op aanwijzing van de ouders, docent, expert.
  • Volgens een protocol Digitale checklist hoogbegaafdenwijzer basisonderwijs van het SLO
    Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH)
    MHR-Surplus
    SiDi3
  • Schoolprestaties
  • Prestatietests (bijv Cito)
  • Intelligentietest (IQ vanaf 130 is hoogbegaafd)
    Let op, bij onderpresteren zijn de uitslagen lastiger te interpreteren.
    Let op, intelligentie is niet het enige meetpunt voor hoogbegaafdheid.
    De IQ-test onderscheidt niet: andere vormen van intelligentie (sportiviteit bijvoorbeeld), creativiteit, snelheid van denken, andere denkwijze, concentratievermogen, kiezen van de juiste denkstrategie, emotionele/ sociale/ praktische intelligentie, vermogen om te leren.
  • Creativiteitstests
  • Onderpresteren; discrepantie tussen IQ en prestaties, let vooral ook op de prestaties in de vrije tijd.
  • Schommelende prestaties (hoog is geen toeval)
  • Analyse van verzameld werk
  • Anderen noemen dit kind hoogbegaafd (mede leerlingen, ouders, docenten)
  • Het kind geeft zelf aan dat het slimmer is dan zijn medeklasgenoten (vanaf ongeveer 09 jaar)
  • Observaties en gesprekken.
  • Ze zijn snel in hun denken.
  • Ze lopen voor op hun leeftijdsgenootjes in bijvoorbeeld kennis, taalvaardigheid, inzichten.
  • Ze zijn erg leergierig (vaak aangezien voor nieuwsgierigheid of bemoeienis).
  • Ze zijn onhandig met leeftijdgenoten, sociaal aansluiten is lastig voor ze.

(gebaseerd op Hoogbegaafdheid Realiseren 2014 InHolland)

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007