Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Afspraak of regel?

Een afspraak wordt gemaakt door meerdere partijen. Als je ja zegt tegen een afspraak dan is er sprake van commitment van alle partijen.

Een regel wordt van bovenaf opgelegd. Het nakomen van de regel wordt afgedwongen door een verschil in hiërarchie.

Om over na te denken

In de klas van onze zoon hangt een gekleurd vel A2papier, met daarop zinnen als "We helpen elkaar", "We luisteren naar elkaar", "s Morgens lezen we een boek", erboven een bordje "Afspraken". 's Morgens als alle kinderen de klas in komen horen we de juffen regelmatig zeggen: "Waarom zitten jullie nog niet te lezen? De afspraak is, dat als we 's morgens in de klas komen, we een boek pakken en gaan lezen. Ga dat eens doen xxxx en xxxx pak jij ook je boek". 

De kinderen zijn dan druk bezig met van alles en nog wat. Ze laten hun ouders een werkje zien, zeggen elkaar gedag, doen hun eten en drinken in de pauzebak, lopen rond, praten samen, kijken naar buiten. Als ze deze opmerking van de juf horen zie je ze kijken (ze horen het dus wel) en vervolgens nog even afmaken wat ze aan het doen waren. Het kost de juf iedere dag weer moeite en energie om iedereen aan het lezen te krijgen.

Zijn het regels of afspraken? Is het opgelegd of overlegd?

Bij mezelf bemerkte ik dat ik de poster las als regels, niet als afspraken. Dat kwam mede door de manier waarop de zinnen geformuleerd zijn. Ik vroeg me af of dit regels zijn van de juf of dat er met de kinderen is overlegd en dat er gezamenlijk afspraken gemaakt zijn.

In mijn achterhoofd speelde zich nog iets anders af.... Over het algemeen hebben hoogbegaafde een groot rechtvaardigheidsgevoel en zijn ze sociaal betrokken en vaardig. Omdat de kinderen in de klas geen eigenaarschap of verbondenheid leken te hebben met deze 'Afspraken' kreeg ik de indruk dat deze kinderen niet betrokken waren bij het tot stand komen van de afspraken. Dat zou betekenen dat het opgelegde afspraken en dus eigenlijk regels zouden zijn.

Afspraak of regel, dat maakt dus een groot verschil.

Toen ik onze zoon daar thuis naar vroeg, beaamde hij dat de kinderen in zijn klas inderdaad 's morgens met van alles en nog wat bezig zijn en niet gaan zitten met een boek. Hij wist eigenlijk niet waarom. Toen ik hem vroeg of het een regel is van de juffen of dat het een afspraak is die de kinderen met de juffen hebben gemaakt, was hij duidelijk; "Het moet van juf". Er ging een blik van herkenning over zijn gezicht toen ik opmerkte; "Oh, dus het is geen afspraak maar een regel? En juf zegt steeds dat jullie het hebben afgesproken". Zijn reactie: "Ja, dat is zo".

Kies de juiste woorden en bepaal je insteek.

Het is belangrijk om de woorden te kiezen die bij je boodschap passen. In het geval van de klas van onze zoon zou de opmerking van de juf kunnen zijn: "Waarom zitten jullie nog niet te lezen? De regel is dat we 's morgens allemaal een boek pakken en gaan lezen. Ik wil dat iedereen een boek pakt en gaat lezen".

Vraag je ook af of je wilt dat het een afspraak is, waarbij je met elkaar overlegt en de uitkomst anders kan zijn dan je wilde/ bedoelde. Of dat je wilt dat het gebeurt en je dus een regel instelt.

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007